TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Reiseberetning fra Cuba: Cuba i forandring

04.10.2016
Vis alle innlegg

I mai 2016 dro Meike til Cuba. Les mer om hva hun så og opplevde i reisebrevet hennes nedenfor.

Cuba er et land som gjennomgår store endringer, og disse endringene merker man godt over hele landet. Det er fortsatt mulig å oppleve Cubas gammeldagse sjarm, og mange ting fungerer på en helt annen måte enn de gjør her hjemme.

Bruk fritiden i Havanna på å fordype deg i byens atmosfære. Kos deg med byens musikk i all sin lystige vitalitet – enten du beveger deg rundt til fots eller tar en tur i en sykkeldrosje.

Gi oss beskjed hvis du ønsker å reservere et bord på takterrassen til den berømte restauranten La Moneda Cubana. Restauranten er ofte fullbooket flere dager i forveien.

I Havanna kan du oppleve en spennende live-framføring med musikerne fra verdensberømte Buena Vista Social Club.

Jeg var spent på å se hvor mange vakre, gamle biler som fortsatt finnes på veiene på Cuba; en kort kjøretur i en av disse klassiske bilene er en fantastisk opplevelse.

I Havanna tok jeg en tur med en av de mange sykkeldrosjene, og sjåføren snakket bra engelsk.

Han pekte ut mange ting og fortalte meg om dem, blant annet en bar med cubansk musikk som lå litt lenger unna. Jeg inviterte ham på en drink der, og som takk tok han meg med til en annen bar der det bare satt folk fra lokalbefolkningen, og denne gangen kjøpte han en drink til meg.

I Viñales dro jeg rundt på sykkel for å utforske de vakre omgivelsene. Da jeg kom tilbake på en asfaltert vei etter å ha syklet en time på grusvei, ba jeg en cubaner om en veibeskrivelse til Viñales. Han hadde den perfekte løsningen. Han gestikulerte med hender og føtter for å vise at han ville sykle, og et øyeblikk senere satt jeg på bagasjebrettet med en pose ananas i hendene. Han kunne knapt tro at jeg nesten ikke snakket spansk, så pustende og pesende forsøkte han å få ut av meg den informasjonen som var viktigst for ham. Cubanerne er stolte av landet sitt, og framfor alt vil de gjerne vite om vi liker det.

Alle som har sittet på et bagasjebrett med en pose ananas og en ryggsekk, vet at dette fort blir slitsom.  Etter et par kilometer, da vi kom til et veiskille, måtte jeg fortelle ham at jeg hadde lyst til å fortsette på egen hånd.

Neste dag bestemte jeg meg for å ta en spasertur, og jeg fant en hule med en underjordisk innsjø som det var mulig å svømme i. Hvis du ikke liker å gå, kan du også komme deg dit på hesteryggen med guide.

Standarden på mindre steder som Viñales, Cienfuegos eller Baracoa er mer beskjeden enn i den cubanske hovedstaden, men her kan man fortsatt oppleve det autentiske Cuba.

Jeg fant noen helt fantastiske casa particulares med svært vennlige og hjelpsomme cubanere, og jeg kan varmt anbefale dem – spesielt i Trinidad.

Etter en tur rundt på Cuba, vil et par dager på den flotte karibiske stranden Varadero gi deg litt tid til å slappe av.

Det som imponerte meg mest av alt, var de mange cubanerne jeg møtte og som jeg vil huske i lang tid. Som høy blondine var jeg ganske iøynefallende, og folk snakket ofte til meg. Noen ganger var det bare et kort øyeblikk da jeg besvarte et spørsmål om hvor jeg var fra med «Alemaña». Et opprømt «VERDENSMESTER» var den vanligste responsen jeg fikk. En vanlig reaksjon var at folk muntert og entusiastisk utbrøt «Bayern München!», og så smilte de bredt, som om de nettopp hadde funnet svaret på et vanskelig spørsmål i en quiz. De kunne ikke vite at en person fra Hamburg i svært begrenset grad ville dele denne entusiasmen.

Ved siden av baseball er fotball favorittsporten på Cuba.

Alle på Cuba var svært hjelpsomme, og jeg håper at cubanerne vil fortsette å være slik, selv om de nå mottar mange turister.

Vi har en veldig profesjonell og pålitelig partner på Cuba, og hvis du har spørsmål, kan du ta kontakt med dem – enten fra hotellet eller fra en casa particulares.

La deg sjarmere av dette unike landet med sin eksepsjonelle historie, kultur og natur.