TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Brasil: en drøm ble til virkelighet

Reiseberetning fra Brasil: en drøm ble til virkelighet

05.04.2019
Vis alle innlegg

I april 2019 var vår reisekonsulent, Beate med til Brasil på vår tur Brasils høydepunkter. Nedenfor kan du lese om noen av opplevelsene hennes.

Corcovado

Da vi ankom Rio, ble vi hentet av den hyggelige guiden på flyplassen, og så gikk turen på en svingete vei og rett opp på Corcovado og den berømte Kristusstatuen.

Tidlig om morgenen har man en fantastisk utsikt over Rio, de utrolig vakre buktene og Sukkertoppen. Vi var nesten helt alene, og vi var helt overveldet av dette stedets skjønnhet.

Beate

Deretter gikk turen til den livlige bydelen Santa Theresa, til Escadaria Selaron. Denne berømte trappen, som kunstneren Selaron gjennom mange år har laget av flere tusen fliser, begeistrer alle. Besøkende fra hele verden har etter hvert tatt med seg fliser hit, så her finnes det fliser fra for eksempel Berlin. Deretter dro vi tvers gjennom byen, og endelig kunne vi med egne øyne se Copacabana og den lille, men mer eksklusive “søsteren” Ipanema. Her sover byen aldri… Om morgenen møtes morgenfriske mennesker til vanns og til lands, og om ettermiddagen, kvelden og natten blir området ekstra livlig, for da møtes man for å rusle tur eller gå ut på byen. Her møtes hele byen for å prate og feste og kanskje ta seg en Caipirinha – drinken som er et absolutt must for alle som kommer til Rio! Rio de Janeiro er absolutt en reise verdt.

Rio

Neste dag gikk turen ut i naturen – opp til Igazú-vannfallene!

Den argentinske siden har utallige gangbroer og veier som går opp- og nedover der man kommer helt nær de brusende vannmassene. Med en øredøvende larm styrter vannet 82 meter ned i dypet. Her blir man garantert våt! Naturen er helt fantastisk! Men vi trengte et skikkelig adrenalinkick, og det fikk vi: En speedbåttur til vannfallene! Vi var virkelig godt utstyrt med regnjakker, gulvlange plastponchoer, vi hadde bare føtter og noe på hodet – likevel hadde vi aldri en sjanse. Vi ble dyvåte! Det var en fantastisk og nervepirrende opplevelse.

Iguazú

Neste dag gikk turen til den brasilianske siden av vannfallene. Derfra har man en spektakulær panoramautsikt over de mer enn 270 fossene. Her kan man også bli med på forskjellige turer i speedbåt – en våt tur (som vår) og en tørr tur, der man garantert holder seg tørr.

På veien tilbake fikk vi også oppleve noe helt spesielt: Vi kunne live og i farger se en jaguar-familie som rolig krysset veien. For en opplevelse!

Og naturopplevelsene skulle snart bli enda mer intense: etter en kort overnatting i Manaus (Amazonas) gikk turen med båt, skip og minivan til Tupana Amazon Lodge, 200 km sør for Manaus ved Tupana-elven, nesten ved verdens ende: 4 dager uten Internett og telefon, med strøm i bare én time om dagen, dusj med kaldt vann, fin, ren men enkel innkvartering – her kommer man raskt ned i gir og får ro i sjelen.

Toucan

Vi var helt begeistret: ingen mygg (det skyldes vannets lave pH-verdi), fenomenale jungelvandringer, båtturer, piratfiske, kajakkpadling og bading: Det absolutte høydepunktet var en overnatting i jungelen i hengekøyer – ren natur – uforglemmelige øyeblikk og inntrykk. Dette paradiset og de vennlige og hjertevarme menneskene der forlot vi meg tungt hjerte og tårer i øynene.

Jungelleir

Tilbake i virkeligheten ble vi i Brasils vakreste by, Salvador, mottatt med strålende sol og åpne armer. Brasils vugge ved Atlanterhavskysten er full av livsglede, hus som er malt i sterke, glade farger og åpne, vennlige mennesker. Salvador er den byen i Brasil som er sterkest preget av den portugisiske kolonitiden og den afrobrasilianske påvirkningen. Det ser man både i gatebildet og i det kunsthåndverket som tilbys langs veien i hele byen og i byens kulinariske spesialiteter: Her spiste vi Brasils beste fiskegryte: gå ikke glipp av “Moqueca de Peixe” med fiskefilet, krabber, paprika, løk og koriander! I de moderne bydelene Santo Antonio og Pelourinho diskuterer man, spiller musikk og fester til langt på natt! Ren livsglede!

Salvador

På hele reisen hadde vi meget flinke og profesjonelle guider som gjerne svarte på alle spørsmålene våre.

Mange takk!

Vi er takknemlige og lykkelige over å ha fått anledning til å bli med på denne opplevelsesrike reisen, og alle inntrykkene og opplevelsene vil vi huske lenge.