TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Brasil: Opplev det ukjente Rio de Janeiro

Reiseberetning fra Brasil: Opplev det ukjente Rio de Janeiro

03.07.2019
Vis alle innlegg

Våren 2019 dro vår reisekonsulent Tom tilbake til Brasil. Og denne gangen var han på jakt etter nye opplevelser. Nedenfor kan du lese om noe av det han opplevde.

We are all one

Et besøk i Brasil betyr selvfølgelig også et besøk i flotte Rio, en av verdens mest livsglade byer. Jeg var i Rio for mer enn 10 år siden, og nå var jeg endelig tilbake. Jeg hadde jo allerede sett de mest kjente severdighetene, så derfor ville jeg denne gangen gjerne prøve tre utflukter der man ser andre sider av kontrastfylte Rio.

Jeg startet med utflukten ”Bak kulissene på karnevalet”. Utgangspunktet var Boulevard Olympico, et sentralt sted under OL i Rio i 2016. Her har sambaen sine røtter. Det mest imponerende var den kjempestore grafittimuren ”We are All one” som er 190 meter lang og 15,5 meter høy og laget av den berømte brasilianske grafitti-kunstneren KOBRA. Det er verdens største grafitti-maleri og forestiller 5 ansikter fra de 5 verdensdelene.

Sambadrome

Deretter vandret vi rundt til fots i bohemkvarteret Morro da Conceição, med smale brosteinsbelagte gater og flotte hus, mens vi fikk fortalt historien om sambaen og karnevalet. Neste stopp var det store karnevalsstadionet Sambadrome med plass til 80 000 tilskuere. Det er her de store paradene foregår under karnevalet. Her avholdes den viktige konkurransen om hvilken sambaskole som har det flotteste showet når det gjelder kostymer, musikk, dans og pynting av vogner.

karneval preparater

Til slutt fikk jeg endelig komme inn i det aller helligste: sambaskolens verksted. En eldre mann låste opp hengelåsen, og her inne kunne jeg se alt fra dette årets karneval. Da hadde denne sambaskolen KAFFE som tema. Det er mulig å ta bilder her, og på dette verkstedet får man et helt unikt innblikk i det kjempearbeidet som faktisk ligger bak karnevalet i Rio. Selvfølgelig er de allerede godt i gang med å planlegge neste års parade.

Så var tiden kommet til neste utflukt: ”Sykkeltur i Rio”. Jeg var litt nervøs før start, for jeg visste jo hvordan trafikken i Rio var, men det var ingen grunn til bekymring. Vi kjørte på sykkelstier hele veien. Denne turen ga oss et godt inntrykk av hvilken flott by Rio er, og hvor mye det er å se og gjøre her.

Tom

Vi syklet langs strendene Copacabana, Ipanema og Leblon. Her er det alltid liv og røre. Vi syklet bort fra strendene og til lagunen Rodrigo de Freita, der det olympiske rostadionet ligger, og man kan se den berømte Kristus-figuren oppe i høyden. Så var det tid til å stige av sykkelen og vandre en tur rundt i den grønne, frodige botaniske hagen. Deretter gikk turen tilbake til Copacabana med et stopp ved Ipanema-stranden for å beundre solnedgangen. I tillegg til å se utrolig mye fikk vi også interessant informasjon om byen Rio og dens spennende historie. Her kan alle bli med, for det er ingen bakker, og tempoet er moderat😊

Dagens siste utflukt hadde jeg gledet meg veldig til: ”Opplev Rios natteliv”. Alle vet jo at brasilianerne er glade i å feste, så å møte den på lokale utesteder kunne jo bare bli kjempegøy.

Tom - 2

Jeg ble hentet klokken 21 på hotellet og kjørt til Lapa, området der lokalbefolkningen går ut for å få en helaften. Min festlige guide Rita var et ekte fyrverkeri. Etter bare to minutter i hennes selskap visste jeg at det ville bli en minneverdig kveld. Det første utestedet var en liten bar med mange sitteplasser utendørs. En kald capirinha smakte fantastisk i den varme kvelden. Bare det å se på de feststemte brasilianerne var en stor opplevelse. Neste stopp var høydepunktet på turen, en lokal bar med samba-band. For en stemning og for en musikalitet. Bandet satt ved et bord, og publikum sto rundt omkring. Det skapte en fantastisk intim atmosfære, og selv om man ikke hadde hørt musikken før, var det umulig å ikke prøve å vrikke litt på sine egne stive hofter 😊

bandet

Tre timer i Rios natteliv var en fantastisk opplevelse, og på egenhånd villa jeg aldri ha klart å finne disse tre barene der brasilianerne slår seg løs med dans og musikk.

Jeg kan varmt anbefale alle disse tre utfluktene som tilbys på våre rundreiser i Brasil. Her venter det opplevelser man ikke får på de tradisjonelle utflukter og som man sent vil glemme.