• Fornøyde gjester siden 2006
  • Dedikerte reiseeksperter
  • Gjennomtestede kvalitetsreiser
  • Lokale guider valgt med omhu
  • Prisgaranti
  • Assistanse 24/7
  • Medlem av Reisegarantifonden

Praktisk informasjon om Nicaragua

Pga. uroligheter i Nicaragua, anbefaler vi ikke på nåværende tidspunkt å reise til landet. Vi håper at situasjonen forbedres snart, og at det igjen blir trygt å reise til Nicaragua. Kontakt våre reisekonsulenter for mer informasjon eller hold deg oppdatert her.

Praktisk informasjon om Nicaragua

Praktisk informasjon om Nicaragua

Pga. uroligheter i Nicaragua, anbefaler vi ikke på nåværende tidspunkt å reise til landet. Vi håper at situasjonen forbedres snart, og at det igjen blir trygt å reise til Nicaragua. Kontakt våre reisekonsulenter for mer informasjon eller hold deg oppdatert her.

1. Klima

Nicaragua ligger i den tropiske klimasonen, men klimaet er meget variert. Mot øst er det ganske varmt og meget vått, i det sentrale og vestlige høylandet kan temperaturene nå opp i dem man kan oppleve på en god norsk sommerdag. På vestkysten er det meget varmt.

Værstatistikk for Granada (vestlige Nicaragua):

JAN FEB MAR APR MAI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DES
Dagstemp. 29 30 32 31 31 28 27 29 28 29 29 30
Nattemp. 20 20 22 23 23 22 21 22 21 22 21 21
Nedbør mm 0 0 0 9 66 78 30 60 99 90 36 3
Dagstemp. Nattemp. Nedbør mm
JAN 29 20 0
FEB 30 20 0
MAR 32 22 0
APR 31 23 9
MAI 31 23 66
JUN 28 22 78
JUL 27 21 30
AUG 29 22 60
SEP 28 21 99
OKT 29 22 90
NOV 29 21 36
DES 30 21 3
2. Reisemåte

Utflukter og transfers foregår i mindre internasjonale grupper med engelsktalende guider.

3. Når reiser man til Nicaragua?

Det er best å reise til Nicaragua i perioden fra desember til mai, når luften er varm og tørr med dagtemperaturer på 30-35 grader. Regntiden strekker seg fra juni til november, og da er luften varm og fuktig med dagtemperaturer på 25-30 grader.

4. Reisebetingelser

Les vennligst våre generelle reisebetingelser grundig da disse er en del av avtalegrunnlaget for reiser kjøpt hos Lamatours.no. Reiser kjøpt hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisebetingelserne.

5. Hjelp til å tegne reiseforsikring

På vår side om forsikring kan du få all den informasjonen du trenger.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring.

6. Språk

I Nicaragua snakker man spansk, men alle er meget hjelpsomme og benytter gjerne sjansen til å bruke de engelske ordene de kan. På landet kan engelsk være en mangelvare, og derfor bruker vi tospråklige (engelsk/spansk) guider.  Man kan gjerne avslutte mange setninger med ”por favor”, som betyr ”vær så snill”. Et høflig ”Gracias” – ”takk” – vil også gi deg mange vennlige smil.

7. Vaksiner

Vi råder deg til å kontakte en spesiallege, fastlegen din eller en godkjent reiseklinikk. Du kan også lese mere om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

8. Visum

Som norsk statsborger kreves det ikke visum for opphold under 90 dager. Som med annen internasjonal reiseaktivitet skal du være i besittelse av et gyldig, norsk pass. Kravet til passets gyldighetsperiode kan variere, men som hovedregel skal passet være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst.

Da disse reglene kan endre seg fra tid til annen, oppfordrer vi til et besøk på Utenriksdepartementets side eller at du tar kontakt med landets ambassade.

Du kan selvfølgelig også spørre oss.

9. Valuta

Den nicaraguanske valutaen heter cordoba. På nettstedet www.valutaveksel.no kan du alltid se den nøyaktige kursen. Det anbefales at du tar med deg amerikanske dollars i kontanter, som du ved ankomst kan veksle på et offisielt vekslingskontor. Ta med deg kredittkort med PIN-koden godt gjemt i hukommelsen og bare der! Kontantautomater, såkalt ATM, finnes nesten overalt. De vanligste kredittkortene kan brukes på hoteller, mange restauranter og butikker. Men jo lengre man kommer ut på landet, jo vanskeligere kan det være å bruke kredittkort.

10. Prisnivå

Generelt er det billigere i Nicaragua enn i Norge. Det er billigere å spise ute, men det finnes mat og drikke på alle prisnivåer. Utenfor storbyene er det billigere. Et godt måltid kan fås for ca. 100 kr.

11. Tips

Drikkepenger på restauranter bør ikke utgjøre mer enn 10 % av regningen. Du trenger ikke gi drikkepenger til taxisjåfører. Det er vanlig at hver gjest gir reiselederen 5 USD og bussjåføren 3 USD pr. dag. Det er naturligvis alltid en frivillig sak å gi drikkepenger, men i landene i Latin-Amerika er det meget vanlig.

I retningslinjene om drikkepenger er beløpene oppgitt i USD, men drikkepengene skal gis i lokal valuta på reisemålet.

12. Tidsforskjell

Tidsforskjellen mellom Norge og Nicaragua varierer, alt etter om det er sommer- eller vintertid i Norge.
Om sommeren: – 8 timer. Det vil si at når klokken er 12.00 i Norge, er den 04.00 i Nicaragua.
Om vinteren: – 7 timer, da Nicaragua har sommertid.

13. Elektrisitet

Nicaragua har 110/120 volt. Støpslene har ”flate” plugger. Du må derfor ta med en adapter.

14. Telefon og internett

Den internasjonale landkoden for Nicaragua er +505. Det kan være dyrt å ringe hjem fra Nicaragua, sjekk evt. dekning og priser med mobiloperatøren din.
Det er internettkafeer i de fleste større byer, men forbindelsen er ikke alltid så rask som i Norge.

15. Sikkerhet

Overalt i verden der det er fattigdom må man være forsiktig og diskret. Det er ikke lurt å la verdisaker ligge igjen etter å vise dem åpenlyst. Vi samarbeider kun med velutdannede, erfarne og godkjente guider, som alltid kan gi deg gode råd om sikkerhet og hvor du trygt kan ferdes. Følg alltid guidens anbefalinger, for din egen sikkerhets skyld. Hovedregelen er at man skal være ekstra oppmerksom i storbyene.

16. Mat og drikke

Maten i Nicaragua er mellom-amerikansk med massevis av frijoles (bønner), tamales (maisblader med fyll), tortillas, ris og mais. Den lange kyststrekningen sikrer friske forsyninger av fisk og skalldyr.

17. Helligdager

Det er alltid en spesiell opplevelse å være med på andre lands tradisjoner og feiringer. Nedenfor kan du se en oversikt over helligdager, viktige festivaler og andre spesielle merkedager.

Vær oppmerksom på at enkelte museer og attraksjoner kan være stengt på disse dagene.

18. Flyreservasjon og flybilletter

Vi sender deg din flyreservasjon så snart du har bestilt reisen din. På reiseplanen kan du se tider og reiserute. Det er viktig, at du sjekker om navnet ditt har stavefeil. Det navnet som står på reservasjonen må være nøyaktig det som står skrevet i passet ditt. Hvis du legger merke til feil i navn, skal du kontakte oss med en gang.

I dag finnes det kun elektroniske flybilletter (e-billett), du får altså ikke en flybillett av papir til bruk ved innsjekking på flyplassen. Når du sjekker inn på flyplassen, skal du bruke passet ditt og en booking-referanse. Booking-referansen står på reiseplanen din.

19. Servicebrev

Når du har kjøpt en reise gjennom oss, vil du få tilsendt vårt servicebrev før avreise. I servicebrevet finner du viktige informasjoner om f.eks. innsjekking på nett, hvordan du forholder deg ved forsinkelser og våre avtalte retningslinjer for drikkepenger. Dessuten finner du viktige telefonnumre til våre lokale representanter samt vårt nødtelefonnummer.

Derfor er det viktig at du skriver ut servicebrevet og tar det med på reisen.

20. Setereservasjon, oppgradering og ekstra benplass

Flyselskapet vil tildele deg en plass på flyet når du sjekker inn. Hvis du har spesifikke ønsker, kan du reservere seter på flyselskapets hjemmeside. De fleste flyselskaper har et menypunkt som heter ”manage my booking”. Som hovedregel er dette noe du skal betale for,  så ha kredittkortet ditt klar, når du går i gang. Det varierer når flyselskapene åpner for reservasjon av seter, men ofte kan du reservere seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Mange flyselskaper tilbyr dessuten også oppgradering til seter med ekstra benplass og komfort, f.eks. Economy Comfort hos KLM og Premium Voyageur hos Air France. Du kan selv oppgradere via flyselskapets hjemmeside mot betaling.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full råderett over alle seter på flyet, og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon. Hvis du ikke reserverer seter før avreise, vil du få tildelt en plass av flyselskapet når du sjekker inn.

21. Bagasjen din

Vi bruker mange forskjellige flyselskaper til Nicaragua, og derfor kan det varierer hvor mye og hvor mange kilo du kan ta med både som innsjekket bagasje og håndbagasje. Informasjon om dette finner du på flybilletten din. Hvis du har spørsmål om dette, må du gjerne kontakte oss.

Sørg også for at du har alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det inkluderer f.eks. pass, visum, flybilletter, forsikringer, kredittkort, penger og kamera, men også evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Det kan trekke kaldt fra flyets luftkjølingsanlegg, så legg en genser eller jakke i håndbagasjen.

22. Transport til og fra flyplassene

Ved ankomst til de ulike flyplassene blir du hentet av vår lokale representant som står med et skilt med navnet ditt på i ankomsthallen. Ved avreise blir du igjen kjørt til flyplassene. Ved ankomsten til Nicaragua vil du få utlevert kuponger der det står når du vil bli hentet til de forskjellige arrangementene.

23. Reisende med innskrenket bevegelighet

Vi vil gjøre deg oppmerksom på at reisene våre generelt ikke egner seg for bevegelseshemmede personer. Ta kontakt med oss for å høre om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

Våre mest populære reiser
Hit reiser andre
Kontakt reisekonsulent Tom Søndergaard

Skriv til:
info@lamatours.no

Ring til:
21 95 01 29

Åpningstider:
Hverdager fra 9.00 - 16.00

Vi bruker cookies til statistikk og målrettet markedsføring hos tredjepart.
Du samtykker i dette ved å klikke deg videre.
Les mer her.

Velkommen til ny design på Lamatours.no

Vi har fått ny design siden du sist besøkte oss, men reisene våre er fremdeles de samme.