• Fornøyde gjester siden 2006
  • Dedikerte reiseeksperter
  • Gjennomtestede kvalitetsreiser
  • Lokale guider valgt med omhu
  • Prisgaranti
  • Assistanse 24/7
  • Medlem av Reisegarantifonden
ForsideArtikler og reiseguider6 tips for å unngå jetlag

6 tips for å unngå jetlag

31 October, 2019
Vis alle innlegg

Jetlag fly

Det er veldig kjedelig å starte reisen din med jetlag.

Alle som reiser over flere tidssoner kan oppleve å få jetlag. Men hvorfor får man jetlag? Og hvordan kan du redusere og kanskje helt unngå dette problemet?

Lær mer om jetlag og få 6 tips til hvordan du kan unngå jetlag på din reise til Latin-Amerika.

Hvorfor får du jetlag?

Den indre klokken til kroppen din er tilpasset den tidssonen du lever i til daglig, og den forteller deg når du bør være våken og når du bør ligge og sove i sengen din.

Når du reiser inn i andre tidssoner, som på en reise til Latin-Amerika, kan kroppen din bli forvirret og ha vanskelig for å tilpasse seg den nye tidssonen. Det ubehaget du opplever kalles jetlag.

Noen mennesker har vanskeligere for å tilpasse seg nye tidssoner enn andre. Generelt sies det at det er lettere for kroppens indre klokke å reise vestover enn østover, fordi man da følger solen og forlenger døgnet.

Slik kan du unngå jetlag – 6 nyttige tips

Jetlag hotel

Det er vanskelig å forutsi om du helt kan unngå jetlag. Men ved å følge noen få råd, kan du minimere følelsen av jetlag og på den måten få mer ut av reisen din.

Husk at du kan få jetlag på både ut- og hjemreise, så de 6 følgende tipsene kan du også gjerne brukes til hjemreisen (med omvendt fortegn) – spesielt hvis du skal raskt i gang med hverdagen igjen.

1) Gå senere til sengs

Prøv, så vidt det er mulig, å tilpasse døgnrytmen din til reisemålet et par dager før avreise. Det vil si: når du reiser vestover, skal du legge deg senere og stå senere opp enn det du er vant til.

Still dessuten klokken din på lokal tid så snart du setter deg ned i flysetet. Da kan du bedre følge den lokale døgnrytmen og venne deg til den nye tiden. Det vil også si at hvis det er natt på reisemålet ditt, skal du prøve å sove. Hvis det er dag, skal du holde deg våken.

2) Spis etter døgnrytmen på reisemålet

Måltider bidrar også til å regulere din indre klokke. Du kan derfor med fordel planlegge måltidene dine etter reisemålet et par dager før avreise.

Når du lander, skal du fortsatt følge den nye døgnrytmen, både når det gjelder søvn og måltider.

3) Drikk rikelig med vann og unngå alkohol

Du har kanskje allerede opplevd det. Etter en helaften på byen med litt for mye alkohol, er sjansene store for å få tømmermenn. Og en stor del av dette skyldes dehydrering og mangelen på søvn.

På samme måte kan dehydrering også gi deg jetlag-symptomer, og det er derfor viktig å drikke mye væske og unngå alkohol, for dette kan ødelegge søvnen din og dermed også forsøkene på å tilpasse deg til den nye døgnrytmen.

4) Få mosjon

Mosjon kan bidra til å gjøre deg trøtt, og det kan være lurt når du skal ut og fly. Dette gjelder spesielt hvis det er natt på reisemålet mens du flyr.

Hvis kroppen din er sliten, blir det enklere å sove.

5) Unngå mobilen og andre skjermer

Det blå lyset fra mobiltelefonen din gjør det vanskeligere for kroppen din å falle i søvn.

Så hvis du skal sove på flyreisen, skal du prøve å slå av telefonen, nettbrettet og andre elektroniske skjermer én time før du skal sove.

6) Nøy deg med korte lurer

Hvis du absolutt ikke klarer å holde deg våken når du bør være det – det gjelder både på flyet og når du ankommer reisemålet – kan det være til hjelp å ta en kort lur på rundt en halv time og maks. 2 timer.

Men husk å sette på vekkerklokken. Hvis du faller i dyp søvn midt på dagen, kan det bli vanskeligere å komme seg over jetlag.

God reise!

Lamatours.no – Drømmereiser til Latin-Amerika

Vi bruker cookies til statistikk og målrettet markedsføring hos tredjepart.
Du samtykker i dette ved å klikke deg videre.
Les mer her.

Velkommen til ny design på Lamatours.no

Vi har fått ny design siden du sist besøkte oss, men reisene våre er fremdeles de samme.